Para Kuhn, el seu canviament científic
o paradigma està constituït, a més a més, d’un model teòric que es qüestiona
amb els dubtes de les incerteses. Se cerca una ciència extraordinària que sigui un model alternatiu. Aquesta nova
ciència posarà en crisi les possibles explicacions fiables i tindrà seguidors i detractors sobre aquesta
disciplina alternativa.
Amb aquesta última disciplina
alternativa ens dóna moltes solucions a problemes anteriors d’altres models el
qual arriba a ser una revolució en el món científic. Es innovadora i com la primera
disciplina, arriba a solucionar les primeres anomalies. Per tant, amb aquest
nou paradigma, gira basant-se en el model de noves recerques que puguin
solucionar anteriors problemes i donant una visió nova i resolutiva. Molts
paradigmes no poden ser satisfets però poden aportar diverses explicacions
relacionades i recercades per donar pas a una evolució científica i no
divisòria entre les ciències. La proposta és simplificar i minimitzar les
anomalies.[1]
Amb el pensament de Kuhn,
sorgeixen altres filòsofs científics com Wittgenstein, que va trobar els
problemes per a representar els seus pensaments escrits a una forma lingüística
i la relació entre l’hipertext i teoria. Sorgeixen les primeres complicacions
per mitjà de la complexitat del sistema.
Segons les reflexions de Wittgenstein,
no només existia el model lineal i jeràrquic imprès sinó un altre més obert i
ampliable com el pensament. Amb l’hipertext es pot beneficiar d’aquesta
funcionalitat d’ampliació a través de les associacions d’elements d’informació.
La relació entre el lector i
l’escrit resta oberta al encreuament de nous escrits per tal d’ampliar
l’horitzó. El que l’hipertext sí que havia de relacionar són les diferents
idees dels autors per arribar al nou paradigma de la complexitat. El problema radica
que cada pàgina segueix un ordre lineal i per tal de trencar aquest ordre antic,
cal enllacar amb altres pàgines i nous discursos.[2]
D’aquesta manera la complexitat
es redueix però no es pot simplificar. Es pot arribar a innovar l’estructura
però l’hipertext comporta la complexitat de manera instrumental amb la irrupció
en el pensament i el discurs. Bush i Wittgenstein ens donen la
possibilitat d'instrumentalitzar físicament i ordenadament els coneixements més
complexos com si d'una temptativa per a passar el relativisme a una forma més tecnològica
amb instruments tècnics per a l’aprenentatge partint, però de la complexitat.
Com que l'hipertext no és una escriptura seqüencial,
requereix un lector actiu. L’hipertext és sempre nou i es renova descobrint
nous referents electrònics i possibilita fins i tot un paradigma digital amb
imatges i veus donant una versió multi medial (hipermèdia).
Creieu que tots els lectors hem de ser actius?
[1] COLABORADORES DE WIKIPEDIA. La estructura
de las revoluciones científicas [en línea]. Wikipedia, La enciclopedia
libre, 2016 Disponible en:
En la narrativa (al menos en la moderna) son frecuentes las narraciones contadas con continuos saltos en el tiempo (lo que se conoce como tiempo fragmentado), en estos casos corresponde al lector reconstruir la historia, por lo que se requiere un lector activo, el llamado por Umberto Eco “lector in fabula”. El hipertexto lleva al extremo los postulados de Umberto Eco. Aquí el lector pude ser tan activo (o pasivo, no lo olvidemos) como quiera. La simultaneidad de discursos que pueden ser ofrecidos en un hipertexto es, sin duda, un rasgo interesante que debemos considerar.
ResponEliminaLa idea de un lector activo (o lector modelo) es atractiva, pero en cierta manera utópica si tenemos en cuenta la última Encuesta de Hábito y Prácticas Culturales.
Merche
Hola Merche, me ha parecido muy interesante tu comentario ya que no conocia la encuesta que mencionas. He observado que la gran mayoria que se decanta por asistir al teatro, a los museos o leer, es gran parte, jubilados que viven en Canarias. Me parece un sector muy destacado. Grácias de nuevo por tu aportación.
EliminaDejo el link
http://es.calameo.com/read/0000753358b572c390560
Potser estem donant massa rellevància a una forma d'escriptura que és normal a les generaciones actuals. I, fent referència al comentari de la companya Merche ens podem donar compte que les generacions fins els 80, els que incloc els jubilats, que alguns d'ells estan acostumats a llegir escriptors com Umberto Eco i Vargas Llosa, entre altres que utilizen aquesta práctica de salt en el temps, perquè el lector pugui escollir el recorregut de la seva lectura.
ResponElimina